KERANA SEBIJI BUAH MANGGA.....








ini lah kisah nya.....


"...ada sepasang suami isteri...mereka br 7 bulan berkahwin...biasalah kehidupan org baru berkahwin..manis n sweet..(samala tu kn 2 bnda tu..?ahakz!..name dorng haiqal n haziqah...hari demi hari..mereka semakin bahagia..apatah lagi bila si isteri d sahkan mengandung...si suami bkn main gembira xterkata...yelah....1st child la katakn..excited lbeh sikit...(yeke..??)emm..then..bleh di katakan kehidupan mereka nie...alhamdulillah..senang jgk laa...sumai isteri bekerja...dua2 ada kereta sendiri..so,xda masalah la lw nk g mana2...So,nak di jadikan cerita...1 hari nie...haziqah balik lewat dr kerja..masa tu..haiqal dh siap tggu lagi kat ruang tamu...yela..istri kn..tgh mengandung plak tu...n then,bila si isteri masuk2 rumah je...haiqal trus sergah..".ziqa dr mna br blik nie??apasal blik lewt sgt?? dh xde rumah dh?.."ujar haiqal lantang.haziqah yang jelas terkejut jelas pucat lesi muka dia..yelaa..org bru blik..pdh tu,penat2 kena sergah tiba2 plak..yg meyergah nie plak..suami..pelik si isteri.."..apasal laki aku nie.sebelum nie xpnh pn marah2..."desus hati nya...dengan tenang dan tersenyum haziqah menjawab.."ziqa mintak maaf bang,ziqa br habis buat proposal.pagi esok..bos ziqa nak proposal tu.."katanya perlahan.Dengan muka yg Merah padam,tanpa berkata apa2..haiqal trus berlalu..di ikuti dengan bunyi hempasan pintu yg kuat.... "astagfirullahalazim...."ziqa memegang dada nya.hampir gugur jantung haziqah..."..YA ALLAH..apa salah ku.."bisik hati nya..air mata yg bergenang..kini jatuh bercucuran..terduduk dia dia sofa...mengambil kekuatan utk bersemuka dgn suaminya...namun..blum sempat dia melangkah ke bilik...haiqal kelihatan haiqal terburu2 keluar dr bilik dan mengambil kunci kereta.."..abg nk pergi mana..ziqa mntak maaf bangg kalau ziqa salah..abg....ziqa mintak maaf bang.."ujar ziqa dlm tangisan,smbil mempercepatkan langkah nya ke muka pintu...haiqal trus menghidupkan enjin dan berlalu tanpa mempedulikan sedikit pun isteri nyaa yang merayu2 agar dia tidak pergi...ziqa menangis teresak2.."besar sgtkah salah ziqa bang..??"ujar nya perlahan sambil tangan nya mengusap2 perut nyaa yang kian membesar itu..baru sahaja dia mahu bercerita kpd haiqal ttg temujanji nya bersama doktor ptg td..berkenaan bakal bayi mereka itu...xsgka ini pula yg terjadi...suami nya berubah laku secara tiba2..dia bingung.malam kian melebarkan sayapnya.Dan Jam sudah pun menunjukkan 2 pg..namun bayang suami nyaa masih blum muncul.puas dia cuba mendail nombor telefon bimbit suami nya..namun..hanya suara operator yg kedengaran..."YA ALLAH..kau selamatkan la suami ku.."setelah lama menunggu,akhirnya dia tertidur.namun,lena nya terjaga bila bunyi kereta memasuki ruang rumah nyaa.dia menjeguk ke tingkap.suami nya sudah balik.dia pura2 menidurkan diri di ruang tamu.namun..pabila suami nya masuk..tiada apa2 respon d terima.Dia menanti sehingga suami nya masuk ke bilik.senyap.Tiada kata maaf,tiada pujukan seperti selalu.dia bertambah sebak.sementelah lama dia menanti,dia masuk ke bilik.alangkah hancur luluh hati nya pabila melihat suami nya telah lena.Dan malam itu dia tak xlena tidur memikirkan masalah yang tiba2 dtg menguji dirinya.

keesokkan hari nya..haziqah buat mcm biasa saja..tetap melaksanakan tugas nya sebagai seorang isteri.walaupun dalam keadaan nya yg tidak berapa sehat akhir2 ini dan kandungan yang kian sarat.namun,suami nya tetap berdiam diri.langsung xmenunjukkan tanda2 mahu memaafkan diri nya.dalam keadaan nya yg sebegitu,belaian dari sang suami amatlah diperlu kan.Tiada lagi gurau senda dan senyum tawa antara mereka.Diri nya di pndg sepi,langsung x di sentuh.hati isteri mana yang xluluh hati diperlaku suami sedemikian.pernah juga dia cuba memperbaiki keadaan.Namun,hampa.Suami telah byk berubah.kdg2 lgsung x blik rumah.pernah juga dia cuba bertanya rakan2 suami nya jikalau suami nya mempunyai affair dgn mna2 wanita.Namun,jawapan yang di beri tetap sama.TIADA.sungguh besar dugaan yg dia hadapi.Tambahan lagi dlm keadaan yg sepatutnya suami berada di sisi.
Hinggakan 1 hari,haziqah teringin mkn mangga muda..jd..dia pun bgtahu suami nya. "..bang,ziqa nk sgt mkn mgga muda bang..abg boleh tlg carikan tak?katanya penuh mengharap.Sungguh,kali ini dia benar2 mahukn buah tersebut.Suami yg sedang kusyuk membaca akhbar hanya diam membisu.pura2 tak dengar.zwalupun jarak mereka teramat lah dekat.Ziqa bersuara lg.." abg,tlg la bangg..ziqa nk sgt mkn mgga tu..xlarat ziqa nk drive hari nie.."ujar nya separuh menangis.kali ini,suami nya berpaling dan berkata.."nanti lah..."dengan selamba."boleh lah bangg...abg.."kali ini dia btul sebak bila permintaan seolah2 x di pedulikan.dia btul2 xlarat.selama nie,apa saja kemahuan nya,pasti haiqal akn penuhi,tp skrg,payah benar."abg....plzzz........"rayu nya lg..abgg..ini bkn utk ziqa...." blum sempat dia menghabiskan ayt nya.haiqal menjerit.."DIAMMMMMMMMMMMM!!!!!!!!!!!!! kau nampak tak aku tgh buat apa ni?kau nmpk tak?kau kalau nak mkn sgt mangga tu..pegilah cari sendiri.tak pyh nk merengek2 dengan aku.Dulu pndai pulak buat hal sendiri,skrg nak mengada2 pulak?aku rimas tau tak mcm nie...aku rimas..!!!!" ujar haiqal dengan dengan muka yg merah pdm.terasa gugur jntg haziqah mendengar kata2 suami nyaa.bukan besar mana kehendak nya.dia mahu mkn mgga.teringin sangat.mgkin ank kehendak ank dlm kandungan nya.Namun ini jwpn yg dia terima.terkilan.Dengan linangan air mata,dia berkata.."besar sgt ke permintaan ziqa bangg?bkn ziqa yg nk mkn bangg...ank kita.behih abg.kalau ziqa larat,ziqa boleh cr sendiri bangg.apasal abg ,mrh sgt dgn ziqa nie?xkn sbb ziqa blik lmbt ari tu sampai abg xlayan ziqa berhari2?abg dh xsyg ziqa lg?abg xsyg ngn ank yg bakal lahir nie?kenapa abg berubah smpai mcm nie sekali...besar sgt kah salah ziqa bang?? " ujar nyaa sayu.haiqal t'diam dan memandang isteri nya."kalau ziqa salah,ziqa minta maaf bangg..xpyh la hukum ziqa smpai mcm nie..ziqa tahu salah ziqa.x apalah abg.ziqa boleh cari sendiri.ziqa xmintak kalu ziqa xnak.sblum tu,ziqa minta maaf kalau ziqa ada buat salah dengan abg selama nie.halalkan makan minum ziqa selama nie.ziqa minta maaf kalau ziqa xdpt jd isteri yg terbaik utk abg.tp,ziqa nk abg tau..yg cinta ziqa terlalu besar utk abg...ziqa pergi dulu bang..."........ ujar ziqa dengan nada yg amat sayu dan lantas berlalu.

Haiqal bingung.menyesal kerana menghukum isteri nya sebegitu.hmpir sebulan juga dia x menunaikan kewajipan yang sepatut nya seorang suami lakukan.YA ALLAH,ampun kan hamba MU ini..aku terlalu syg kan isteri ku...aku xnk kehilangan dia.."sebenarnya..tujuan nya adalah mahu membuat kejutan sempena hari lahir isteri nya hjg mggu ini.Namun,ego nya terlalu besar.hingga insan yg TERAMAT DIA sayang itu begitu terluka .Ya,mmg salahnya.buat sesuatu tanpa berfikir panjang.namun niat nya baik..."Maafkan abg sayang...abg salah...."Ujar nya separuh berbisik...tiba2,bunyi talefon mengejutkan nya.."hello,ya saya haiqal suami dia..ada apa? "bedegup kencang jantung nya menyusun ayat. "Harap encik bersabar banyak2 ya.isteri encik Haziqah,terlibat dalam kemalangan jalan raya......kami minta...." terlepas talefon yg di pegang nya ke lantai..lantas terdengar raungan kuat Haiqal.... "ZIQAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"


P/S:Hargailah seseorang yang kamu syg,semasa dia masih ada lagi d dunia ini.jangan sia2 kan dia.kerna,DIA TAK AKAN SAMA DENGAN org yg lain. love ur love one.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...