Cerpen :: Akan Ku Teruskan ::



Bunyi hujan beserta tujahan guruh di langit, seakan memahami keadaan hati nya yang terluka.sayup-sayup bunyi unggas seakan mendendangkan melodi syahdu di hati nya. Wajah suami nya yang sedang lena di tatap nya penuh kasih."abang, kalau abang nak bernikah lagi, su xkisah bang, asalkan abang bahagia" desus hati nya.Lantas air mata mengalir deras di pipi nya yang mulus. Mahligai yang 3 tahun di bina seakan sunyi tanpa hilai tawa si kecil.dan sebagai seorang wanita, adalah terasa dirinya tidak mampu menanggung beban ini. Lantas, keputusan di gapai,demi rasa cinta nya yang besar terhadap Iqmal, suami nya.Dia rela jika diri nya di madu kan. Dia mahu Iqmal punya anak sendiri dan seterusnya menjadi penyambung zuriat kepada keluarganya. Namun, Suhaila tahu, suaminya tidak tergamak untuk menduakan nya. Puas di pujuk, Namun, suami nya tetap tidak berganjak dari pendirian nya.

"Abang, Su izinkan, kalau abang nak menikah satu lagi , Su redha bang.." ujar Suhaila sambil menundukkan wajahnya.

"Apa yang su cakap nie sayang..?? kan kita dah bincang perkara nie dulu. abang xkan setuju.Dan yang paling penting, abang xnak lukakan hati su. Hanya su isteri abang sampai akhir hayat abang " balas Iqmal sambil memandang wajah isteri yang amat di kasihinya itu.

"Abang, su tahu.. tapi,dah 3 tahun kita kahwin bang, tapi sampai sekarang, su masih belum ada apa-apa tanda nak mengandung. mungkin betul kata mak abang. Su nie mandul.." ujar Suhaila penuh sayu.

" Sayang..kita dah pernah pergi rujuk dengan doktor kan..dan doktor kata kita berdua normal..cuma, mungkin Tuhan belum bagi kita rezeki..mungkin ini ujian untuk kita sayang, abang yakin satu hari nanti, kalau ada rezeki, kita pasti dapat timang anak sendiri..kita sama-samalah berdoa agar semua nie tak menjadi pemusnah mahligai kita..Dan, abang nak su janji dengan abang, jangan cakap pasal benda nie lagi promise okay? " " ujar iqmal sambil memegang erat tangan Suhaila.

"Tapi abang..." belum sempat suhaila menghabiskan kata-katanya..jari telunjuk iqmal sudah singgah di bibir mungil nya...

"Oppps... tak ada tapi-tapi..abang xnak dengar lagi..yang penting sekarang nie kita usaha lagi ya sayang.." ujar Iqmal sambil mencuit manja hidung Suhaila ..

"Ermmm...abang ni..!!! " geram suhaila,"orang serius,dia main-main pulak, bisik hatinya.



************************************************************************


Hari berganti hari,bulan berganti bulan...kini telah genap 3 tahun 4 bulan usia perkahwinan mereka..

Suatu hari, ketika mereka berdua sedang duduk menonton tv, Suhaila merasakan sesuatu yang aneh pada dirinya, tekaknya tiba-tiba loya dan pandangannya seakan berpinar. Dia lantas menuju ke bilik air memuntahkan segala isi perutnya. Iqmal cemas dan terus mengekori isterinya. Suhaila muntah-muntah dan wajahnya jelas tidak bermaya. Nasib baik iqmal sempat sampai tepat pada masanya. Suhaila rebah di pangkuannya.

"su... !!! kenapa nie sayang?? su..bangun sayang...suhaila..bangun su!! " ujar iqmal cemas sambil memangku isteri nya..


Tanpa berlengah, Iqmal mengangkat suhaila menuju ke kereta...

sampai sahaja mereka di klinik, suhaila dibaring kan di atas katil pesakit. Doktor bertugas memeriksa suhaila penuh teliti..Iqmal hanya memerhati penuh sabar.Risau menjalar ke seluruh ruang hatinya, Isteri tersayang terbaring lesu di hadapan nya. Dia hanya mampu berdoa di dalam hati, agar tiada apa-apa yang buruk berlaku. Selesai pemeriksaan di buat,doktor menjemput Iqmal duduk. Kelihatan dari raut wajah doktor muda itu, seperti ada sesuatu yang penting hendak di bincangkan.

Doktor muda itu menghela nafas panjang sebelum memulakan kata.

" Encik Iqmal....sebenar nya...

****************************************************************


to be continue.......( kalau ada permintanlaa..=p)





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...